Svar fra Bærum Kommune vedr. gjennomkjøring forbudt i Bernt Balchens vei
Det vises til deres henvendelse angående ønske om gjennomkjøring forbudt i
Bernt Balchens
vei.
Skilt som forbyr gjennomkjøring er i praksis vanskelig å håndheve og fører ofte
til manglende
skiltrespekt. Erfaring viser at ved å forby gjennomkjøring i en gate, blir
belastingen desto større i tilstøtende gater med nye innvendinger og klager
derfra. Den trafikken som i dag går i veien må finne nye ruter. Dette fører til
økt trafikk i omkringliggende veinett, samt økte
kjørelengder. Siden Odd Nansens vei er midlertidig stengt vil en stenging av
Bernt Balchens vei medføre økt trafikk på Forneburingen, hvor det er en meget
stor mengde myke trafikanter.
Bærum kommune mener at enhver vei og gate, i utgangspunktet bør være åpen for
alminnelig
trafikk. Blant annet fordi det gir større rom for trafikkavvikling og en jevn
belastning med
utnyttelse av veinettet.
Når det gjelder skilting med gjennomkjøring forbudt er vi nødt til å følge
Statens vegvesens sin skiltnormal og den sier at skilting med gjennomkjøring
forbudt skal skiltes restriktivt og etter nøye vurdering av om reguleringen
blir respektert og håndhevet. I Bærum kommune ser vi at slik skilting i veldig
liten grad blir respektert og har liten effekt. Det er kun politiet som har myndighet
til å håndheve disse skiltene og det er ikke en prioritert oppgave for Oslo
politidistrikt å håndheve slike skilt i boligstrøk.
Vi er ikke av den oppfatning av at det er grunnlag eller behov for
skilting av gjennomkjøring
forbudt i Bernt Balchens vei.
Med hilsen
Halvor Lundin Bjørnstad
Rådgiver Bærum Kommune
Dette synes jeg var et merkelig svar fra Bærum kommune. Her er det mange selvmotsigelser! Vi er enige i at «….å forby gjennomkjøring i en gate, blir belastingen desto større i tilstøtende gater med nye innvendinger og klager derfra….» Ja, men hvorfor er Odd Nansens vei stengt? Det er jo derfor vi klager!
«….Bærum kommune mener at enhver vei og gate, i utgangspunktet bør være åpen for alminnelig trafikk. Blant annet fordi det gir større rom for trafikkavvikling og en jevn belastning med utnyttelse av veinettet….». Det er trolig at Bærum kommune mener at anleggstrafikk til/fra depotet er «alminnelig trafikk». Men hvorfor er ikke slik trafikk ledet ut mot Odd Nansens vei? Vi må dessuten ta en «strafferunde» for å kjøre mot Oslo!
Så vidt jeg har forstått skal Fornebubaneprosjektet pågå frem til 2027, altså inntil Majorstuen stasjon er ferdig bygget. Skal anleggene utenfor våre leiligheter vare i hele denne byggeperioden?